IMD教授 ハワード・ユーさんのリクルート考
リクルートグループは社会からどう見えているのか。
私たちへの期待や要望をありのままに語っていただきました。
リクルートグループ報『かもめ』2017年6月号からの転載記事です
リクルートのビジネスによって資本主義の正当性を取り戻して欲しい
Recruit can re-legitimize capitalism through its businesses
IMDはスイスのローザンヌに本拠地を置くビジネススクールです。世界各地にいろいろなスタッフがいますが、リクルートのことはIMDの日本代表である高津尚志さん(リクルートOB)を通じて知りました。パイオニア精神の象徴のような、革新的で新しいビジネスモデルを日々生み出している会社が日本にあると教えてもらったことがきっかけでした。
経営陣やマネジメント層の方達とお話しながら、また僕自身がリクルートの研究を続ける過程でユニークだと思ったことがいくつかあります。まずひとつめが、経営層もマネジメント層もマーケットの状況やお客様がどう変化しているのかにとても敏感であること。何か問題が起きた時、大抵の大企業は内向きになる傾向がありますが、リクルートは真逆です。社内的な制約よりも、まず外部環境の変化について興味を持ち、注意を払っている。私は最初そこに感銘を受けました。カスタマー・クライアントにとって何が正しいことなのか、その上で取らなければいけないリスクは何なのか。顧客を起点にビジネスモデルが進化している点がとても興味深いです。
多くの大企業や組織は新商品やサービスをローンチする際、完璧な状態を求める傾向にあります。マーケットからのフィードバックを聞こうとしなくなり、内向きの傾向が強まり、サイロ化(組織が孤立すること)を招く例もあるようです。リクルートはかなり早い段階から実験的な開発を試みていますね。社内に閉じずに外部に目を向け、カスタマーの目的にあったものを作ろうとしている。そういった現場レベルの改善に加え、経営層も積極的に新会社を作るなどのダイナミックな改革も進めています。
つまり、トップダウンでもなくボトムアップでもなく、レイヤーが変わってもさまざまな組織がそれぞれイノベーティブに動いている。こうした動きこそが、常にマーケットの変化に合わせたリクルートの進化を可能にしているのだと思います。
一般的に、ひとつの状況下で強みになっているものは、他の状況下ではむしろ足を引っ張る制約要因になり得ると言われています。リクルートは先述したような強みを活かしながら、日本において圧倒的な強みを構築してきました。今グローバル化を推進されている真っ最中だと思いますが、海外へ出ていく時に、こうした日本で培った強みのどこかを調整する必要が出てくると思います。ビジネスモデルなのか、振る舞いなのか、ロジックなのか...。まずは自分達の強みを自覚すると共に、国内における成功体験に捉われず、海外において必要な変革を進めることが重要だと思います。
どんな人であっても、イノベーターとしての役割があります。どんな仕事をしていても、既存の現状維持に留まるのではなく、このプロセスは本当に必要か、もっと生産性高くできないのか、バリューチェーンのこの部分ではもっと価値を出せるのではないか、そんなふうに高い当事者意識を持って日々の仕事の改善を続けて欲しいと思います。この時、自社の領域だけでなく、他の領域や業界のライフサイクル、他社の活動などを注意深く見ていく必要があると思います。ただし、他社を盲目的にベンチマークするということではなく、何が原因で何が起きているのかを突き詰めて学びにつなげていくことが大切です。
今世界を見ると、資本主義が正当性を失ってきている状況にあると思います。それはなぜかというと、収入や所得格差が広がっていますし、社会的流動性も低下しているからです。そんな状況下だからこそ、皆さんのビジネスを通じて、再び資本主義が正当性を取り戻せるようになると素晴らしいと思います。具体的にいうと、皆さんが中小企業支援を続けることで現場の生産性が上がり、本来のコア業務に集中できるようにすること、そして自分達の地元で雇用を生み出せるようになること。地元にベースを置いている企業が、自分達は平等な環境のなかで競争ができていると認識できるようになった時、リクルートが介在する価値があったと言うことができると思います。そして、それをさらにスケールアップさせ、世界全体に価値提供し、便益が広がるようにして欲しい。期待しています。
IMD is a business school based in Lausanne, Switzerland, and has number of staff around the world. I became aware of Recruit thanks to my colleague Naoshi Takatsu. He represents IMD in Japan now but he had worked for Recruit between 2002 and 2009, before joining IMD. The opportunity came about when he told me about this innovative Japan-based business, seemingly symbolizing a pioneering spirit and creating new business models on a daily basis.
A few unique aspects became apparent to me, following discussion with Recruit's executives and management personnel, as well as my own ongoing research into the company. What first stood out was the way both executives and management were very sensitive to the market climate and any change in customers. When something does go wrong, most companies would start by looking in house. Recruit is the polar opposite...over and above internal constraints, Recruit truly focuses on external changes as the priority. That really impressed me. Considering what the right option for the customer or client would be, and what risks would be entailed in providing it - I found the concept of a business model starting from the customer perspective truly fascinating.
When many major companies roll out new businesses or services, they tend to be perfectionist. They end up no longer listening to the feedbacks from the market and in many cases, the propensity to look inward in a type of silo approach seems to intensify. Recruit, however, pioneered development from a relatively early stage in striving for deliverables that meet customer needs by monitoring external events, instead of keeping the focus in-house. Plus, as well as improving the level at the front line, top management also spearheads dynamic reforms, which include actively creating new companies.
In other words, the approach is neither top-down nor bottom-up. Different layers within the Recruit organization are involved in innovative actions. I think this ceaseless recalibration is the key which allows Recruit to adjust in response when market changes occur.
In general, what may be considered a strength under one circumstance could be a hindrance in another. Recruit has leveraged the aforementioned strengths to establish a position of overwhelming competitiveness in Japan. I believe the efforts to promote globalization are now underway, and some aspects of these strengths in Japan will have to be reviewed for oversea's markets. Could be business models adjustment, behavioral changes, or revision of some business rationales... Recruit should start from becoming highly aware of its current strengths, yet it should also ensure that the domestic success so far would not become a hindrance in any shape or form down the road. I do see the need for Recruit to push forward with the required changes overseas.
Anybody in Recruit can be an innovator. No matter what function or task you play, you should never rest on the status quo, you should have the courage to see if a particular process is really needed, if there is any room for more productivity, if more value can be added to a particular component of the value chain. Outstanding sense of ownership shall lead to continuous improvement in daily work. Go beyond the scope of your own company, and carefully scrutinize other areas and industries, their life cycles and activities in doing so. That said, instead of simply and blindly benchmarking competitors, you should zero in on what is really happening, what are the rationales behind, in order to lead your observations into a real and applicable learning.
When you look at the world now, you see that the legitimacy of capitalism is being questioned. The income and wealth disparities are on the rise, while the social mobility is in decline. It would be wonderful to continue to see Recruit contribute to the re-legitimization of capitalism. Concretely, to see Recruit's continuous support to the small and medium sized enterprises leading to their higher productivity, their more acute focus on their core, value-adding tasks, and greater employment in their local markets. The true value of Recruit's interventions will be confirmed when these locally based companies can reaffirm that they are competing in a fair environment. I look forward to seeing such values of Recruit's interventions at a larger, and more global scale. I cannot wait to see that.
プロフィール/敬称略
- Howard H. Yu
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IMD教授
2011年にハーバードビジネススクールにて博士号を取得。現在はスイスにある世界トップクラスのビジネススクールInstitute for Management Development(IMD)で、戦略とイノベーションの教授として、幹部育成プログラムを専門に教えている。15年には、Poets & Quants社が主宰する「世界のU-40ビジネススクール教授40名」に選ばれた他、『Fortune』や『Forbes』『South China Moring Post(SCMP)』等の一流ビジネス誌で定期コラムを執筆。また、マネジメント開発領域におけるヨーロッパ最大の組織European Foundation for Management Development(EFMD)が主宰する「Case Writing Awards」を13年と15年に受賞。直近では、『Financial Times』が企画するビジネス界のオスカーと呼ばれる「Case Center Awards&Competitions」を受賞した。Twitterアカウント:@HowardHYuIMD Professor
Howard obtained a DBA (doctoral degree of business) from Harvard Business School in 2011 and is currently a professor of strategy management and innovation at IMD (International Institute for Management Development), a Swiss-based top ranked business school focusing on executive education. In 2015, he was featured in a well respected higher education resource, as one of "the Best 40 Under 40" professors. He also regularly contributes columns to top publications such as 'Fortune', 'Forbes' and the 'South China Moring Post' (SCMP) among others. The case he co-authored with his two IMD colleagues on Recruit entitled "Recruit Japan: Harnessing Data to Create Value" won the Outstanding Case Writer Competition at The Case Centre Awards and Competitions 2017 in the field of 'Big Data - Risks and Opportunities'.
Howard's Twitter account @HowardHYu
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